Hrvatska pošta
Oprez prilikom izbora web-trgovine
21.10.2013.
Trend razvoja internetske kupnje dovodi do povećanja broja poštanskih pošiljaka iz inozemstva. Takav se trend uočava kod svih novih članica Europske unije, dakle i Hrvatske. Hrvatska pošta spremno je dočekala promjene u poštanskom prometu, prilagodila svoje procese u suradnji s Carinskom upravom RH, Carinskom ispostavom – Pošta kako bi pošiljke pristigle iz inozemstva u najkraćem roku došle do svojih primatelja u Hrvatskoj. U skladu s navedenim treba napomenuti da se proporcionalno broju pošiljaka povećao i broj pošiljaka s kojima se naručitelji prilikom internetskih narudžbi pošiljaka iz inozemstva pokušavaju prevariti.
Iako Hrvatska pošta u prispijeću pošiljaka iz međunarodnog prometa sudjeluje samo u dijelu procesa od prispijeća u Hrvatsku do uručenja primatelju te jamči tajnost pošiljaka sukladno sa Zakonom o poštanskim uslugama, zbog povećanja broja prijevara smatra svojom obvezom ponuditi korisnicima nekoliko osnovnih smjernica prilikom odabira web-trgovine, kao i za rješavanje eventualnih problema nakon primitka pošiljke čiji sadržaj ne odgovara očekivanom.
Iako Hrvatska pošta u prispijeću pošiljaka iz međunarodnog prometa sudjeluje samo u dijelu procesa od prispijeća u Hrvatsku do uručenja primatelju te jamči tajnost pošiljaka sukladno sa Zakonom o poštanskim uslugama, zbog povećanja broja prijevara smatra svojom obvezom ponuditi korisnicima nekoliko osnovnih smjernica prilikom odabira web-trgovine, kao i za rješavanje eventualnih problema nakon primitka pošiljke čiji sadržaj ne odgovara očekivanom.
- Samim odabirom pouzdane internetske trgovine koja posluje duže vremensko razdoblje te ima imidž dobrog prodavača smanjuje se i mogućnost prijevare prilikom narudžbe iz inozemstva.
- Ako primatelj pošiljke prilikom primitka pošiljke sumnja u njen sadržaj (veličina pošiljke, težina ili slično), može otvoriti pošiljku u nazočnosti poštanskog djelatnika u poštanskom uredu ili na adresi primatelja. U slučaju oštećenja pošiljke, sadržaja pošiljke koji ne odgovara naručenom i slično sastavlja se zapisnik o nepravilnosti pošiljke (poželjno i fotografira), koji može poslužiti kao valjani dokument u prijavi prema navedenoj trgovini te kartičnoj kući preko koje je obavljena uplata novca prodavaču.
- Sigurnost kartičnog plaćanja dosegnula je visoke standarde te su kartice postale uobičajeni način plaćanja roba i usluga. Ipak, poželjno je proučiti uvjete korištenja kartične kuće preko koje se obavlja kartično plaćanje te mogućnosti žalbe na neuručene narudžbe unutar određenog vremenskog razdoblja. Budući da većina inozemnih internetskih trgovina zbog povoljnije cijene nudi besplatnu dostavu koristeći se uslugom slanja običnih paketnih pošiljaka, njihova dostava može trajati i više od 30 dana u slučaju narudžba iz udaljenih država. S tim u svezi treba nadležnoj kartičnoj kući svakako prijaviti ako pošiljka nije uručena u okvirnom vremenu u kojem se može predati zahtjev.
- Pojedini slučajevi prijevare kupaca zasnovani su na slanju pošiljaka neodgovarajućeg sadržaja ili bez sadržaja samo radi dobivanja broja za praćenje pošiljke kako korisnik ne bi prijavio problem u kašnjenju pošiljke, već je prati na webu. Pošiljka namjerno nije ispravno adresirana, ne može biti uručena primatelju te se vraća pošiljatelju. Primatelj pošiljke može smatrati da je problem u dostavi pošiljke, no riječ je o smišljenoj prijevari čiji je cilj istek vremena za prijavu problema u dostavi, a za koji u pravilu nije odgovorna Hrvatska pošta ili druge poštanske uprave.
- U slučaju da pošiljka s obzirom na vrijednost sadržaja podliježe carinskom pregledu, na adresu primatelja šalje se obavijest o prispijeću pošiljke u kojoj se primatelj upućuje na daljnje aktivnosti (dostavu računa koji nije stigao s pošiljkom, opis sadržaja pošiljke itd). Nakon provedenog carinskog postupka primatelj pošiljke dobiva carinsku deklaraciju te račun za carinski dug i poštanske troškove podnošenja na carinski pregled, koje treba platiti prilikom preuzimanja pošiljke u poštanskom uredu ili adresi primatelja.
Kontakt podatci poštanskog ureda carinjenja Zagreb
Tijek prijenosa pošiljaka iz inozemstva (klikni na sliku za objašnjenje)
Osnovne informacije u vezi s carinskim postupkom prilikom prispijeća pošiljaka iz međunarodnog prometa; detaljnije informacije dostupne su na: http://www.carina.hr
Poštanska pošiljka | Pravna osnovica | Davanja | Napomena |
Pošiljke zanemarive vrijednosti (do 22 eura / 160,00 kuna) | - čl. 44/1/7, Zakon o PDV-u, i čl. Pravilnika o oslobođenju od PDV-a - čl. 23 Uredbe o sustavu oslobođenja | Slobodno od carine i PDV-a | - Ne odnosi se na alkoholna pića, duhanske proizvode, parfeme i toaletne vode. |
Besplatne pošiljke koje fizička osoba šalje fizičkoj osobi do vrijednosti od 45 eura / 300,00 kuna | - čl. 44/1/24 Zakona o PDV-u i Pravilnika o PDV-u - čl. 25 i 26 Uredbe o sustavu oslobođenja | Oslobođeno od carine i PDV-a do 300,00 kuna (45 eura) | - Po čl. 27 Uredbe o sustavu oslobođenja oslobođenje je količinski ograničeno za duhanske proizvode, alkoholna pića, parfeme i toaletne vode |
Pošiljke zanemarive vrijednosti (do 150 eura) odnose se na komercijalne i nekomercijalne vrijednosti bez obzira na primatelja | - čl. 23 Uredbe o sustavu oslobođenja | - Oslobođeno od carine - Plaća se PDV na vrijednost od 22 do 150 eura | - Oslobođenje se ne primjenjuje na alkoholna pića, parfeme i toaletne vode, duhan i duhanske proizvode |
Pošiljke vrijednosti veće od 150 eura | Nema oslobođenja | Plaća se carina i PDV. |