Hrvatska pošta
Dizelske lokomotive već 60 godina jure našim prugama
02.10.2020.
Sedmo izdanje prigodnih poštanskih maraka iz serije „Lokomotive“
Zagreb, 2. listopada 2020. – Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 5. listopada 2020. nove prigodne poštanske marke s motivima prvih dizel-električnih lokomotiva u Hrvatskoj. Dvije marke s motivom lokomotiva (iz serije JŽ 661/HŽ 2061 i JŽ 642/HŽ 2041) otisnute su u nakladi od 100 tisuća primjeraka po motivu, a izdane su u zajedničkom arčiću od 6 maraka. Nominalna vrijednost novih prigodnih poštanskih maraka iznosi 6,50 kuna. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Autorica prigodnih poštanskih maraka je Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, a ilustratorica Maja Cipek.
Željeznički promet na hrvatskome području uspostavljen je 1860. godine. Sljedećih stotinu godina vlakove su vukle samo parne lokomotive koje su s vremenom postale neracionalni strojevi u usporedbi s električnim i dizelskim vučnim vozilima čija se gradnja razvijala u prvoj polovini 20. stoljeća. Zato je sredinom pedesetih godina prošloga stoljeća i Zajednica Jugoslavenskih željeznica pokrenula modernizaciju voznoga parka slijedom koje su u Hrvatskoj u promet uključene prve dizel-električne lokomotive serije JŽ 661, kasnijih oznaka HŽ 2061, i lokomotive serije JŽ 642, kasnijih oznaka HŽ 2041.
Prve dizelske lokomotive u voznome parku Jugoslavenskih željeznica (JŽ) trebale su biti prilagođene za vuču svih vrsta vlakova, te su kao najpovoljnije izabrane su one oznake EMD G16 američkoga proizvođača Electro-Motive Division of General Motors Corporation koji je između 1958. i 1973. proizveo ukupno 430 lokomotiva te serije. JŽ-u je isporučio 218 lokomotiva u pet različitih podserija. Ove lokomotive koristile su se za vuču putničkih i teretnih vlakova na magistralnim željezničkim prugama.
S uvođenjem u promet dizelskih vučnih vozila pokazala se potreba i za nabavom lokomotiva za vuču lakših teretnih i putničkih vlakova te za teško manevriranje. Tijekom probnih vožnji najpovoljnijima su se pokazale lokomotive francuskoga proizvođača Brissonneua et Lotza. Prema licenciji te tvrtke Tvornica Đuro Đaković iz Slavonskog Broda počela je 1961. proizvoditi četveroosovinske dizel-električne lokomotive serije JŽ 642, a kroz idućih 11 godina proizvela je 104 lokomotive navedene serije.
Zagreb, 2. listopada 2020. – Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 5. listopada 2020. nove prigodne poštanske marke s motivima prvih dizel-električnih lokomotiva u Hrvatskoj. Dvije marke s motivom lokomotiva (iz serije JŽ 661/HŽ 2061 i JŽ 642/HŽ 2041) otisnute su u nakladi od 100 tisuća primjeraka po motivu, a izdane su u zajedničkom arčiću od 6 maraka. Nominalna vrijednost novih prigodnih poštanskih maraka iznosi 6,50 kuna. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Autorica prigodnih poštanskih maraka je Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, a ilustratorica Maja Cipek.
Željeznički promet na hrvatskome području uspostavljen je 1860. godine. Sljedećih stotinu godina vlakove su vukle samo parne lokomotive koje su s vremenom postale neracionalni strojevi u usporedbi s električnim i dizelskim vučnim vozilima čija se gradnja razvijala u prvoj polovini 20. stoljeća. Zato je sredinom pedesetih godina prošloga stoljeća i Zajednica Jugoslavenskih željeznica pokrenula modernizaciju voznoga parka slijedom koje su u Hrvatskoj u promet uključene prve dizel-električne lokomotive serije JŽ 661, kasnijih oznaka HŽ 2061, i lokomotive serije JŽ 642, kasnijih oznaka HŽ 2041.
Prve dizelske lokomotive u voznome parku Jugoslavenskih željeznica (JŽ) trebale su biti prilagođene za vuču svih vrsta vlakova, te su kao najpovoljnije izabrane su one oznake EMD G16 američkoga proizvođača Electro-Motive Division of General Motors Corporation koji je između 1958. i 1973. proizveo ukupno 430 lokomotiva te serije. JŽ-u je isporučio 218 lokomotiva u pet različitih podserija. Ove lokomotive koristile su se za vuču putničkih i teretnih vlakova na magistralnim željezničkim prugama.
S uvođenjem u promet dizelskih vučnih vozila pokazala se potreba i za nabavom lokomotiva za vuču lakših teretnih i putničkih vlakova te za teško manevriranje. Tijekom probnih vožnji najpovoljnijima su se pokazale lokomotive francuskoga proizvođača Brissonneua et Lotza. Prema licenciji te tvrtke Tvornica Đuro Đaković iz Slavonskog Broda počela je 1961. proizvoditi četveroosovinske dizel-električne lokomotive serije JŽ 642, a kroz idućih 11 godina proizvela je 104 lokomotive navedene serije.