Hrvatska pošta

Pratite pošiljku

Krčki most i vijadukt Drežnik na poštanskim markama

18.03.2025.
Novo izdanje bloka iz serije “Mostovi i vijadukti”
Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 20. ožujka 2025. prigodni poštanski blok s dvije marke „Mostovi i vijadukti“ na kojem su prikazani svima poznati Krčki most i vijadukt Drežnik na autocesti A1. Autor izdanja je zagrebački dizajner Dean Roksandić na temelju fotografija koje su snimili osječki fotografi Mario Romulić i Dražen Stojčić te zagrebački fotograf Tomislav Veić. Nominalna vrijednost svake marke u bloku je 2,50 eura, dok naklada izdanja iznosi 20.000 blokova. Novo izdanje prati i prigodna omotnica prvog dana (FDC), a potražite ga od 20. ožujka u poštanskim uredima ili u e-trgovini www.epostshop.hr .


Tekst popratnog letka koji prati novo prigodno izdanje napisao je Zvonimir Zdenko Šimunjak dipl .ing. građ.



MOST KOPNO - OTOK KRK
 
Krk, najveći jadranski otok, spojen je s kopnom čvrstom vezom preko otočića Sveti Marko, a čine je dva veličanstvena lučna mosta, od kojih je veći dulje vrijeme nosio titulu rekordera po kriteriju veličine raspona u svojoj kategoriji. Na otoku su značajni prometni, industrijski i turistički sadržaji (zračna luka, naftna industrija i LG terminal, veći broj hotela i dr.) te izvorna poljoprivreda, što posebno daje značaj ovom mostu. Ideja o izgradnji mosta javlja se već 20-ih godina XX. stoljeća. U razdoblju od 1960. do 1975. godine razmatrala su se i analizirala razna rješenja (V. Draganić - IPZ, i K. Šavor - IPB viseći most, V. Čandrlić - IGH armiranobetonski gredni most). Konačno je odabrano i prihvaćeno rješenje inženjera Ilije Stojadinovića iz Mostogradnje, prema kojem je u razdoblju od 1976. do 1980. godine sagrađen danas postojeći most. Most se nalazi na cesti D102, a osim za cestovni promet, služi za prijelaz naftovoda, vodova kemijske industrije, vodovoda, električne struje i dr.
Prijelaz s kopna na otok Krk ukupne duljine 1429,5 metara sastoji se od: prilaznog vijadukta s kopnene strane (10 x 13 = 130 m), prilaza mostu (5 + 3 x 28,5 + 5 x 33,5 = 258 m), velikog luka od 390 m; prijelaza na otok Sv. Marko 100,5 metara, ceste na Sv. Marku od 96 metara; prijelaza na mali luk 38,5 metara; malog luka od 244 metra; prijelaza s malog luka na otok Krk 5 + 5 x 33,5 = 172,5 metara. Širina mosta je 11,4 metara, od čega je kolnik 7,5 metara, pješačke staze su 2 x 1,3 metara i zaštitni pojasevi 2 x 0,65 metara. Najviša točka nivelete mosta na sredini velikog luka iznosi 67 metara nad morem. Konstrukcija kolnika prilaznog vijadukta sastoji se od armiranobetonske ploče debljine 0,8 metara s olakšavajućim šupljinama, dok se na prilazima i mostovima nalaze od po tri montažna nosača visine 1,86 (2,02) metara, raspona 33 (28) metara, te poprečnih nosača od prednapetog betona i ploče kolnika debljine 13 cm od armiranog betona.
Presjek velikog luka iznosi 13,0 x 6,5 metara, a malog 8,0 x 4,0 metra, dok oba luka imaju po tri komore u poprečnom presjeku. Lukovi mostova izvedeni su po konzolnom postupku od većih (baznih) i manjih montažnih komada (ploča) povezanih u cjelovit presjek betoniranjem spojeva in situ. Montaža se odvijala uz pomoć kranske dizalice raspona 670 metara, nosivosti 2 x 10 tona za veliki luk, te raspona od 450 metara i nosivosti od 10 tona za mali luk. Središnje komore lukova, kao i spojevi izvedeni in situ izrađeni su od betona MB50, dok su montažni elementi od betona MB 45. Debljina stijenki lukova iznosi od 15 do 40 cm.
Stupovi na prilazima i nad lukovima dvostrukog su T presjeka s ovalnim otvorima u stijenkama hrpta te su izvedeni u kliznoj oplati od betona MB35. Obris presjeka je 6,35 x 2 metra, a debljine stijenki 25 cm.
Građenje mosta s betonskim lukom, koji će premašiti dotadašnji rekord (most Gladesville, 305 metara) za 85 metara ili 28 %, bio je veliki izazov i za tvrtku i projektanta, koji su već projektirali i izveli dva velika betonska lučna mosta (Šibenski L = 246,4 metara i Paški L= 193,2 metara). Kako je širina vodnog lica na mjestu velikog luka 460 metara, luk je kod peta razdijeljen na horizontalnu razuporu na razini vode koja se odupire u obalni blok i uronjeni kosnik oslonjen na kesonski temelj na dubini od 19 metara. Ovim originalnim rješenjem omogućeno je premoštenje Tihog kanala rasponom od 390 metara. Pojedini dijelovi mase i do 600 tona izvedeni su kao montažni na maonama te su montirani uz pomoć plovnih dizalica i domišljatim prijenosom pod vodom pomoću uzgona. Dijelovi temelja izvedeni su od betona MB30.
Količine radova: nearmirani beton 3655 m3; armirani beton 20515 m3; armatura 4415 tona; kabeli 12x7 mm od 130 tona. Čelična skela luka, čelične zatege i veze 542 tone, kabeli 12x7 mm od 23 tone. Prosječan broj angažiranih radnika 350, a pod kraj gradnje i 500. Ukupni troškovi građenja 633 900 000 dinara.
Izvoditelji radova GP Mostogradnja, Beograd i Hidrelektra Zagreb. Projektant dipl. ing. građ. Ilija Stojadinović, upravitelj gradnje dipl. ing. građ. Stanko Šram.



 
 
VIJADUKT DREŽNIK
 
Na dionici Karlovac - Novigrad - Bosiljevo Autoceste A1 izgrađen je 2001. godine vijadukt Drežnik ukupne duljine 2485 metara, za sada najduži u Republici Hrvatskoj. Riječ je zapravo o dvama identičnima objektima na međusobnom razmaku od dva metra, svaki za svoj smjer prometa. Kako je visina kolnika nad terenom do 20 metara, a na potezu vijadukta postoji potreba za svega jednim većim rasponom preko rijeke Kupe, pokazalo se da su rasponi između 25 i 35 metara racionalni u estetskom, ekonomskom i izvedbenom smislu. Rasponski sklop vijadukta sastoji se od tipskih montažnih nosača T presjeka veličine raspona 35 metara s iznimkom od 28 metara za krajnja polja. Montažni nosači duljine 32,5 metara, visine 1,82 metra i mase 90 tona izrađeni su od prednapetog betona, a monolitizirani su nakon montaže betoniranjem ležišnih dijelova, poprečnih nosača i ploče kolnika. Ukupno je izrađeno i ugrađeno 616 komada nosača pojedinačne mase 90 tona. Cijela duljina vijadukta podijeljena je na sedam cjelina međusobno odvojenih prijelaznim uređajima. Veličine ovih cjelina su 225 + 270 + 4 x 408 + 358 metara. U sredini šeste cjeline nalazi se sredina 70-metarskog raspona mosta preko rijeke Kupe. Taj raspon premošten je montažnim konzolnim elementima raspona 17,5 metara, promjenljive visine presjeka od 1,8 do 3,5 metara, montiranim nad stupove i umetanjem tipskih nosača u središnji dio raspona. Ukupnu širinu svakog objekta čine po dva vozna traka širine 3,75 metara, dva rubna traka širine po jedan metar i zaštitne ograde tipa „New Jersey“ s obje strane. Zbog duljine objekta izostavljen je zaustavni trak na oba objekta.
Stupovi vijadukta jednostruki su s presjekom 4,0 x 1,7 metara, šuplji sa stijenkama debljine 0,3 metra. Završeni su naglavnicom, a temeljeni su na bušenim pilotima promjera 1,2 metra duljine od 25 do 30 metara. Primijenjeni su prilikom izgradnje betoni MB50 za uzdužne i poprečne nosače, a MB 30 za ploču kolnika, dok je nenapeta armatura RA400/500-2.
Projektna dokumentacija izrađena je u Institutu građevinarstva Hrvatske, a autori su projekta pokojni prof.dr.sc. Zvonimir Marić dipl. ing. građ., mr. sc. Petar Sesar dipl. ing. građ. i Damir Tkalčić dipl. ing. građ.
Vijadukt je izgrađen 2001. godine, a izgradile su ga tvrtke Viadukt Zagreb, Hidroelektra Zagreb i Konstruktor Split. Ukupni troškovi izgradnje su 259 milijuna kuna.